Spitsbergen

/reisverslagen/europa/spitsbergen-en-oslo/reisverslag/23-24-juli-2022/

Oslo - Koninklijk Paleis - Ekeberg Parken - Akershus Fort

Zaterdag 23 juli – Na mist op Spitsbergen, nu mist in Oslo

We verlaten Radisson Blue en verkassen naar ons zelf geboekte hotel in het centrum van Oslo: Comfort Grand Central, pal naast het centraal station. Dit keer nemen we de gewone trein van het vliegveld naar Oslo Centrum. Dit is 4 zones, €11,30. De Flytoget is €21. Dat scheelt toch best veel. De Flytoget is wel veel comfortabeler; veel ruimte voor grote tassen en koffers en veel minder passagiers. Nu moeten we staan in een tussenportaal bij de deuren.

We zijn al rond 11 uur bij het hotel en kunnen nog niet inchecken. Daarom laten we de tassen bij de portier achter en lopen dan de stad in over de Karl Johan Gate, richting het Koninklijk Paleis. Daar is om 13.30 uur de wisseling van de wacht. Het is heerlijk weer, rond 22°C en zonnig. De wisseling van de wacht blijkt een langdurig spektakel, bestaande uit paleiswachten in mooie pakjes en veel een en weer marcheren. Leuk om te zien. Onderweg van en naar het paleis kijken we winkels en lopen we door een paar parkjes. Het betere ‘slenteren door de stad’.

’s Middags nemen we tram 19 naar Ekeberg Parken (tram 13 kan ook, €3,90 enkele reis). Dit is een parkbos tegen een helling aan de rand van het centrum met veel beelden van verschillende bekende kunstenaars. We zien onder andere werk van Damien Hurst, Salvador Dali, Botero, Niki de Saint Phalle, Louise Bourgeois en vele anderen die we niet kennen. Er zijn meerdere bijzondere werken die ons wel aanspreken.
Er is ook een kunstwerk dat alleen op bepaalde tijden te zien is. Daarom staan wij klokslag 17 uur een stuk bos in te staren waar we denken dat er iets gaat gebeuren. En ja hoor! Er komt allemaal mist de grond uit. De mist verspreidt zich over een klein deel van het bos. Heel mysterieus zo tussen de bomen en met mooie zonnestralen erop. Bijzonder effect!

Het parcours in Ekeberg Parken gaat af en toe behoorlijk op en neer. Mijn bovenbenen staan nog stijf van de spierpijn van onze wandeling naar Sarcofagen van twee dagen geleden. Ik stort de hele dag al minder elegant van afstapjes en hobbel nu ook de afdalingen in het park naar beneden.

We nemen de tram weer terug naar het centrum en gaan eten bij een pizzeria (Mamma’s pizza’s aan de Dronnigens gate). Lekker!

Zondag 24 juli – Wel of geen regen(jack)

Doordat we drie dagen méér te besteden hebben in Oslo dan we gepland hadden, zijn er niet veel dingen meer die we hier willen zien. Daarbij zijn op maandag veel musea gesloten, dus het is even puzzelen hoe we de ons nog resterende 2,5 dag gaan invullen. Wouter heeft nog een museum voor moderne kunst buiten Oslo gevonden wat de moeite waard lijkt (op een uur reizen). Maar als we de reiskosten bij elkaar optellen komt dat neer op €90 p.p. en dat is ons te gortig voor een museumbezoek, exclusief entree. We besluiten ín Oslo te blijven.

Vanochtend gaan we naar Akershus Fort en vanmiddag zien we wel weer, mede afhankelijk van het weer. Het is frisser vandaag, bewolkt, winderig, en vanmiddag is er een toenemende kans op regen. Wouter ontdekt dat hij zijn regenjack kwijt is. Die heeft hij in het hotel bij het vliegveld laten hangen. In de overtuiging dat de jas door de schoonmakers zal zijn gevonden en afgegeven, gaat hij na de lunch met de trein naar het vliegveld op en neer. Ik strijk neer met een boekje op een bankje, met uitzicht op het operagebouw. Wouters regenjack  is niet gevonden. Dubbel balen: én geen regenjas én voor niets naar het vliegveld op en neer gereden.

Het miezert inmiddels en het waait flink. We gaan rustig een boekje lezen in de lobby van het hotel tot het tijd is voor het avondeten. Dit keer eten we Thais (Dronnigens Gate) in een klein restaurant dat door een Thaise familie wordt gerund. We hebben een goede neus voor restaurantjes hier. Het is weer heerlijk.