Portugal

Zuid - van Faro naar Lissabon (2019)

Reisverslag Portugal - 2019

Zuid - van Faro naar Lissabon

/reisverslagen/europa/portugal-zuid-van-faro-naar-lissabon/reisverslag/30-april-1-mei-2019/

Lissabon: tegeltjes, museum, terras - thuisreis

Dinsdag 30 april

We gaan vandaag een ander deel van de oude stad verkennen. We nemen de metro naar metrostation Santa Apolonia. Daar lopen we op basis van de in onze reisgids aangeven wandeling, door de wijken Santa Apolonia, Graca en Alfama. We lopen door leuke steegjes langs mooi gekleurde huizen, veel volle waslijnen en mooie tegeltjes. In Alfama zijn rond Miradouro da Santa Luzia veel stalletjes op straat en muzikanten. Het loopt er vol met toeristen. Wij denken dat het voornamelijk toeristen van de enorme cruiseboot zijn die aangemeerd ligt aan de kade van de Taag. Het is een leuk sfeertje met die muziek en het zonnetje. Wel zijn we extra alert op de zakkenrollers waar voor gewaarschuwd wordt. Het is een soort pick pockets paradise.

We genieten van chocoladetaart en koffie op het terras van Nicola aan de Praca dom Pedro IV. En gaan dan cultuursnuiven in het Museu Nacional do Chiado. Daar zou Portugese schilderkunst te zien zijn uit 1850-1930. Dat zien we, maar we zien vooral moderne schilderijen en installaties. Onderhoudend, geen must see.

Moe gestreden, gaan we op zoek naar een terras in de zon. Die vinden we bij het Museu Da Farmacie. Dit museum is gevestigd in een mooi oud pand, met een aflopend bordes/terras met uitzicht op de Taag. Het terras bestaat uit een met kunstgras belegde helling waarop strandstoelen en andere zonnestoelen staan. Er zit nog bijna niemand. Prima plek voor ons om uit te rusten van de stadswandeling van vandaag en te genieten van de zon. De drankenkaart heeft een apothekers-thema. Je kunt allerlei cocktails bestellen met een naam die ontleend is aan een geneesmiddel. Grappig. Ik ga voor de bijl. Wouter gaat voor een grote bier. Al snel zit het terras helemaal vol. We waren weer net op tijd.

We eten in een Indiaas restaurant en lopen dan terug naar het hotel. Dat is weer een half uurtje lopen en het is wederom frisjes. Zodra de zon onder is, overheerst de frisse noorden wind en dan is onze dagkledij eigenlijk te weinig om het warm te houden.

Woensdag 1 mei

We benutten onze laatste ochtend in Lissabon, door op tijd te ontbijten en voor de laatste keer het centrum in te wandelen. We gaan over de Rue Dom Pedro V, via Miradouro de Sao Pedro de Alvantara, en het trammetje dat daarnaast in een kort traject een flink hoogteverschil overbrugt, naar Praca de Luis de Camoes. Op straat is het nog niet zo druk. Dat verandert als we bij het bekendste tramlijntje van de stad komen: Elevador Da Bica. Wij willen nog een keer een poging doen om het trammetje mooi op de foto te zetten en daarin zijn we niet te enigen.

Ik heb het alarm op mijn telefoon gezet om zeker te weten dat we op tijd in het hotel terug zijn. We moeten voor 12 uur uitchecken en we willen om 13 uur op het vliegveld zijn. We zijn precies op tijd terug in het hotel om de laatste spullen in de tas te pakken en op tijd uit te checken.

We hebben het reizen met de metro inmiddels goed onder controle en we besluiten om met de metro naar het vliegveld te gaan. Het metrostation Rato is vlakbij het hotel en met 1x overstappen komen we mooi op tijd op het vliegveld aan. Daar gaat alles voorspoedig: inchecken, hapje eten, vliegen. We komen rond half 7 op Schiphol aan waar Roos al op ons staat te wachten. Het is lang wachten tot ook onze koffers op de bagageband zijn gearriveerd. Maar als de koffers komen, komen die van ons als eerste en tweede. Dat is een mooie verrassing.