Portugal

Zuid - van Faro naar Lissabon (2019)

Reisverslag Portugal - 2019

Zuid - van Faro naar Lissabon

/reisverslagen/europa/portugal-zuid-van-faro-naar-lissabon/reisverslag/28-29-april-2019/

Sintra, Palácio Nacional da Pena, Lissabon

Zondag 28 april

De B&B eigenaar had ons al gewaarschuwd. Sintra is toeristisch en je moet er vroeg zijn anders is parkeren niet meer mogelijk. We gaan als eerste naar Palácio Nacional da Pena. Dit is een Disney achtig kasteel in zuurstok kleurtjes en met een mix van torentjes in verschillende bouwstijlen. We kijken ons ogen uit. Wie heeft dit verzonnen! We bewegen ons in een optocht door de ingerichte kamers en over de terrassen. Alleen in de tuinen en park rondom het kasteel is het rustiger. We lopen door het park van en naar de plek waar we de auto hebben geparkeerd. Een mooie afwisseling met de drukte en gekte in en om het kasteel.

Na het kasteel gaan we naar Sintra zelf. Daar maken we een korte wandeling door de stad en genieten we op een terras en crêpes met verse aardbeien en chocoladesaus. Lekker!

We rijden van Sintra naar Lissabon en ondanks wat alarmerende teksten op het dasboard display komen we bij het vliegveld aan. Daar leveren we de auto in en gaan met de metro naar het centrum van Lissabon. Er is een metrostation in de buurt van ons hotel. Daar kiezen we precies de verkeerde uitgang. De roltrap is kapot en er is geen lift. We kunnen de calorieën van de lunch er dus gelijk weer vanaf werken door de tassen de metrotunnels uit te sjouwen naar straatniveau.

Waar zouden we zijn zonder mobiele telefoon en wifi. We vinden een prima adresje voor het avondeten: een pizzeria in de buurt met een mooi omsloten buitenterras. Een heel prettige plek om rustig te eten. We zijn er gelukkig al vroeg. Als wij weg gaan, staat er buiten een rij wachtenden op een tafeltje.

Maandag 29 april

We gaan vanuit het hotel aan de Rua de Sao Bento, lopend richting de wijk “Chiado – Cais Do Sodre”. We slingeren een beetje door de straten en laten ons leiden waar we mooi gekleurde gevels of mooie tegeltjes zien. Zo komen we tot onze verrassing ook bij het meest fotogenieke trammetje terecht: Elevador da Bica. Op het korte tramlijntje rijden twee trams. Een mooie gele en ééntje die bedekt is  met graffiti, zoals zoveel moois in de stad bedekt gaat onder de graffiti. Wat bezielt die mensen die alle mooie gevels en tegels onderspuiten met onleesbare teksten? Als we doorlopen naar het metrostation Cais Do Sodre, zien we een wit strak kantoorpand. Dat is een verrassing. Een mooi pand, met mooie lijnen en schaduwen, dat zich uitstekend leent voor strakke architectuur foto’s. Daar zijn we dus even zoet.

Het is al lunchtijd als we kunnen beginnen aan ons eigenlijke reisplan van vandaag. We gaan met de metro van Cais do Sodre naar Oriente. Daar heeft in 1998 in het Parque Das Nacoes de wereldtentoonstelling plaatsgevonden. Een nieuwe wijk met mooie panden aan de Taag, met onder andere een station dat is ontworpen door Calatrava. Onderweg naar Oriente stappen we op een paar tussengelegen stations uit om de daar rustig de met tegels gemaakte metrokunst te kunnen zien. Er zijn meerdere metrostations die met kunst een facelift hebben gekregen. Wij bekijken Olaias, Olivais en Oriente. Elk station heeft een ander thema.

We nemen de metro terug naar het oude centrum en genieten van de zon op een terras op het centraal gelegen plein Praca do Comercio. Wouter gaat voor de grote bier en ik voor een cocktail.

Op basis van een eettip van onze reisgids “Lissabon in the pocket” gaan we eten bij Leitaria A Camponza (R. dos Sapateiros). Het is een klein zaakje, dat al vroeg vol zit en waar we een heerlijke vleesspies eten. Ook de visspiesen zien er indrukwekkend uit. Het is goed dat wij er al rond half 7 waren, vlak na ons zit de zaak vol en ontstaat er buiten een wachtrij. Wat overigens gebruikelijk is bij de wat betere restaurants hier, zo hebben we ervaren.

We kunnen onze maaltijd wat laten zakken tijdens de wandeling terug naar het hotel. Dat is nog een klein half uur lopen en er staat een koude wind.