Spanje

Oostelijk Andalusië - Rio Tinto - drone zuidkust (2023)

Reisverslag Spanje - 2023

Oostelijk Andalusië - Rio Tinto - drone zuidkust

/reisverslagen/europa/spanje-oostelijk-andalusie-en-rio-tinto-en-drone-fotografie-zuidkust/reisverslag/3-8-mei-2023/

Wouter fotograferend en met de drone bij de Rio Tinto en zuidkust

Woensdag 3 mei

Overnachting (3 - 4 mei): La Morada de Higuera

Fotograferen bij de mijn van de Rio Tinto en omgeving.

Ik had thuis al het nodige uitzoekwerk gedaan, via Internet pagina's, via Google Maps, en uiteraard o.b.v. onze vorige reis naar Spanje en de Rio Tinto.
Zo wist ik dus vrij goed naar welke plekken ik wilde om te gaan fotograferen.

Eén van die locaties was bij Embalse de Gossan-Cobre, waar een vreemd soort rietsigaren staan.

Na de eerste twee locaties ben ik nog doorgereden naar een volgende plek, waar ik ook met de drone wat foto's heb kunnen maken.
Het blijft erg leuk om te zoeken naar mooie abstracte, kleurige foto's. En omdat ik nu alleen was, had ik alle tijd daarvoor.

Donderdag 4 mei

Overnachting (4 - 5 mei): Vila Gale de Isla Canela

Vandaag vertrok ik uit het appartementje in Higuera de la Sierra, en reed ik zuidwaarts, de Rio Tinto volgend.
Bij een brug, waar we enkele jaren samen ook geweest waren, ben ik weer gestopt om te fotograferen.
Hoewel ik dus al eerder was geweest, heb ik toch weer nieuwe en andere dingen gevonden om vast te leggen. Waarzinnig toch, al die kleuren en structuren.

Na 2 weken rondtrekken en anderhalve dag vrij intensief fotograferen rondom de Rio Tinto was het tijd voor even rust. Ik had een heerlijk hotel gevonden bij de kust, waar ik voor nog geen € 70 een prachtige grote kamer en halfpension had.
En er was een mooi zwembad bij het hotel. Dus ik heb heerlijk de hele middag liggen bakken in de zon, onderbroken door een paar baantjes zwemmen in het zwembad.

Vrijdag 5 mei

Overnachting (5 - 6 mei): Hotel La Pinta (Rabida, bij Huelva)

Na het fotograferen van de Rio Tinto ging ik vervolgens langs de zuidkust weer richting Malaga.
Het doel was om nu met de drone te gaan fotograferen.

Ook hiervoor had ik het nodige uitzoekwerk gedaan. En ik had mooie zoutpannen en estuaria gevonden die veelbelovend leken.

Het bleek soms lastig te zijn om dichtbij genoeg te kunnen komen om met de drone te kunnen vliegen boven de gevonden gebieden. Maar met hulp van Google Maps op de telefoon was er altijd wel een weggetje te vinden om in de buurt te komen.

Zaterdag 6 mei

Overnachting (6 - 7 mei): Hotel Cádiz Paseo del Mar

In de ochtend heb ik op nog een locatie bij Huelva foto's gemaakt met de drone. Er is daar een oude, niet meer in gebruik zijnde fabriek waar fosfo-gips werd gemaakt. Mooie patronen en bizarre groene opslag-bassins zorgden ervoor dat ik me er weer prima vermaakte.

Die middag ben ik doorgereden naar Cádiz. Daar stonden met name de estuaria op mijn programma.
Het blijft geweldig om op de grond totaal niet door te hebben wat een prachtige, bijzondere landschappen er te zien zijn vanuit de lucht!

Omdat er in de omgeving van Cádiz genoeg te fotograferen is met de drone, ben ik er twee nachten gebleven. Ik had met opzet dit keer een hotel aan de kust uitgezocht, in de hoop in een wat meer toeristischer gebied te komen. Want met mijn beetje Spaans was het toch best lastig om te communiceren en me in restaurants verstaanbaar te maken.

Helaas blijkt Cádiz vooral een vakantieplek voor Spanjaarden, dus er werd ook hier weinig Engels gesproken. En 's avonds kon je pas vanaf 20u eten, maar waren alle tafels in restaurants al ruim van te voren gereserveerd. Dus na een uur tevergeefs zoeken kwam ik uiteindelijk bij een kleine pizzeria uit, die nog net een plekje voor mij had...

Zondag 7 mei

Overnachting: Hotel Cádiz Paseo del Mar

Na het ontbijt ben ik direct weer op pad gegaan naar nieuwe locaties om met de drone te fotograferen.
Ik had een mooie spot gevonden, maar helaas: er bleek juist die zondag een wielerwedstrijd georganiseerd te worden in de buurt, dus de weg naar de parkeerplek was afgesloten.

Dan maar naar de volgende locatie... Gelukkig kwam het qua getijde nog goed uit, dus ik heb weer staan kicken vanwege de prachtige beelden die ik op mijn schermpje zag verschijnen.

Toen werd het weer tijd voor wat rust: lekker luieren in de zon, op het strand vóór het hotel.

Bij een strandtent was het zowaar mogelijk om er de hele dag te eten. Dus ik kon eind van de middag wat eten, en toen met het mooie warme zonlicht nog naar een locatie met fraaie oranje zoutpannen.

Maandag 8 mei

Overnachting: weer thuis in Zeist

Maandag 8 mei was mijn laatste dag in Spanje. Ik had een route uitgestippeld van Cádiz naar de luchthaven van Malaga, waarbij ik nog 2 of 3 keer naar een natuurgebied kon gaan, hopend om nog wat laatste dronebeelden te kunnen maken.

Na nog wat zenuwen omdat er ineens een flinke file leek te staan vlak vóór Malaga was ik toch nog op tijd om de auto in te leveren en naar huis te vliegen.