Spanje

Reisverslag Spanje - 2021

Gran Canaria

/reisverslagen/europa/spanje-gran-canaria/reisverslag/1-3-november-2021/

Rustdag bij zwembad - dolfijnen spotten met boottocht - reis naar huis

Maandag 1 november

Onze rustdag aan het zwembad is niet spannend maar wel weer erg lekker. We vinden het verrassend dat we zo weinig aandrang hebben om naar het strand te gaan. Dat is toch net even te veel ‘gedoe’ en bij het zwembad liggen we heerlijk.
Ook vandaag begint het rond 11 uur weer stevig te waaien, maar is het wel zonnig en warm. De kans dat het op het strand stuift en daardoor niet lekker is, is groot.

We sluiten onze luie dag af met een etentje bij een Italiaans Restaurant in Meloneras (Maximilians), aangeprezen in onze reisgids. Info over de faam van het restaurant heeft ook anderen bereikt, want we moeten aansluiten in de rij om op een tafeltje te wachten. Het eten is erg lekker. Alleen mijn maag protesteert met heftige krampen. Ik denk dat ik (zoals mijn moeder zou zeggen) de kou op mijn maag heb gekregen vandaag door de hele dag met een nat badpak in de wind bij het zwembad te liggen. Hoe het ook komt, het is balen dat ik juist vanavond last van mijn maag heb. Dat heb ik anders nooit. Nu moet Wouter helemaal alleen het chocoladetoetje opeten. Dat doet hij anders nooit 😛

Dinsdag 2 november

Hoezee! Mijn maagkrampen zijn weggetrokken en ik ben fit voor ons laatste tripje op Gran Canaria: een boottochtje om dolfijnen te spotten. We hebben nu zelf een boottocht via internet uitgezocht die echt gericht is op dolfijnen kijken. We varen om 10 uur vanuit de haven van Puerto Rico voor een twee uur durende tocht. We hebben een perfecte plek op de boot. Midvoor met vrij uitzicht over de zee en horizon. Tot er mensen voor ons aan de reling gaan staan tenminste (mopper …). We zien vliegende vissen die hun naam eer aan doen. Het is een grappig gezicht hoe ze uit het water springen en dan als een soort opwindspeelgoedbeestje zo’n 10 meter over het water fladderen. Nooit geweten dat een vliegende vis zover kan vliegen.

Het lukt ons om ook een plekje vooraan bij de reling te bemachtigen. Ik zittend op het dek en Wouter direct staand achter mij. We hebben ons daar net geïnstalleerd als de schipper meldt dat er dolfijnen in de buurt zijn gesignaleerd. Flipper, here we come! Er zwemmen lange tijd meerdere dolfijnen om de boot heen; alleen en als duo en trio, voor de boot, naast de boot, soms heel dichtbij maar meestal wat verder weg. Een paar keer slaat een dolfijn hard met zijn staart op het water. Om de vissen te lokken of te desoriënteren? Wat een pret zo op de boot in de zon met dolfijnen om ons heen. Een top uitje! Dit is toch meer aan ons besteed dan zo’n fun/zwem/actie-boottochtje zoals we eerder deze week maakten.

Na het boottochtje rijden we langs de kust verder naar Puerto Mogan. Dat noemen ze hier het Venetië van de Canarische Eilanden. Er zijn inderdaad een paar schilderachtige doorkijkjes met kleine kanalen, maar verder heeft het volgens mij weinig met Venetië te maken. Of het zou al de overeenkomst moeten zijn dat het dorp bijna volledig is overgenomen door de toeristen. In de jaren 80 heeft men in het dorp bedacht zich op het toerisme te gaan richten. De  huizen rond de haven werden wit geschilderd met fel gekleurde luiken, deuren en kozijnen en voorzien van heel veel bloemen. Dat levert nu een heel mooi en fotogeniek havenstadje op. We lunchen op een terras en wandelen door de kleurige straatjes. We rijden terug via de oude kustweg en moeten een korte omweg maken via de snelweg omdat een lawine van rotsblokken een deel van de kustweg heeft geblokkeerd.

Rond half 5 zijn we bij de Dunas de Maspalomas. Daar willen we op onze laatste avond op Gran Canaria nog één keer over struinen en genieten van de enorme zandvlakte (nou ja, vlak ….) bij de ondergaande zon. Nu de wintertijd is ingegaan gaat de zon rond 18.15 uur onder. We genieten van een Italiaans schepijsje bij wijze van avondeten en gaan dan terug naar ons appartement. Waar we alvast de tassen pakken en de laatste restjes drinken, chips en koek opmaken. Het is bijna tijd om weer naar huis te gaan.

Woensdag 3 november

Onze reis naar huis is niet zo spannend en dat is maar goed ook. We verlaten rond 9.15 uur Los Girasoles in Playa del Inglès, hebben rond 10 uur de huurauto op het vliegveld ingeleverd en we zitten om 11 uur aan de koffie met muffin nadat we hebben ingecheckt. De vlucht vertrekt zoals gepland rond half 1. Het is 4 uur en 15 minuten vliegen naar Schiphol. Daar komen we rond 17 uur aan. Dan nemen we de trein en bus terug naar huis.