Spanje

Sevilla en omgeving (2017)

Reisverslag Spanje - 2017

Sevilla en omgeving

/reisverslagen/europa/spanje-sevilla-en-omgeving/reisverslag/28-30-april-2017/

Heenreis en de omgeving van Aracena

Vrijdag 28 april

We vliegen met Ryan Air van Eindhoven (10.25 uur) naar Sevilla (13.30 uur). Daar halen we onze huurauto op (Opel Astra stationwagon) en rijden we gelijk de stad uit naar het noorden.
We hebben een hotel geboekt in Aracena: Casa Rural Cinco Balcones. Het is een klein netjes hotel, met een bar/restaurant op de begane grond waar we kunnen ontbijten.

Vanaf het moment dat we landen totdat we naar bed gaan, regent het. Aracena lijkt wel in de wolken te liggen. Door het slechte weer, de files en de trage afhandeling bij de autoverhuurder zijn we pas om 17 uur in Aracena. We lopen onder de paraplu naar het centrum en vermaken ons met een borrel, een boekje en tapas.

Zaterdag 29 april

Het heeft een groot deel van de nacht geregend en dat blijft zo tot ongeveer 12 uur. We ontbijten in het café van het hotel. Daar maken we kennis met een plaatselijke ontbijtgewoonte: toast met tomatenpulp en olijfolie. Verrassend en best lekker.

De eigenaar van het hotel spreekt geen woord over de Spaanse grens. We begrijpen dat hij vraagt naar wat we gaan doen vandaag. Maar verder? Hij mag dan niet van de talen zijn, hij is wel van de digitale hulpmiddelen. Met behulp van zijn mobiele telefoon en een vertaalprogramma dat gesproken Spaans omzet tot een geschreven tekst in een andere taal, probeert hij ons iets duidelijk te maken. Tot onze verrassing laat hij daarbij het Spaans naar het Frans vertalen. Voor Wouter wordt het hiermee niet duidelijker. Ik kan het gelukkig wel volgen. Maar waarom vertaalt hij het naar het Frans en niet gewoon naar het Engels? Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik altijd ‘oui’ zeg in Spanje in plaats van ‘si’. Eigen schuld …

Omdat het regent gaan we eerst naar de Gruta de las Marasvillas in Aracena. Het is de grootste grot van het Iberisch schiereiland. We gaan mee met de eerste rondleiding van de dag om 10.30 uur. De gids spreekt alleen Spaans. Gelukkig hebben wij een audioguide in het Engels. Het is een prachtige grot en blijkt zich uit te strekken tot 100 meter onder de grond en onder het fort van Aracena.

Als we de grot uitkomen is het droog en maken we een wandeling door het stadje. Nu zien we voor het eerst dat er een fort boven de stad uit torent. Die hebben we eerder door de regen en wolken niet opgemerkt.

Na de lunch en een kledingwissel in het hotel gaan we aan de wandel: een rondje van 10 km naar Corte Conception en terug langs El Reboller (route uit ANWB wandelboekje). De route start bij Ermita de San Roque, vlakbij ons hotel en het is met bordjes aangegeven. Het is een mooie wandeling over landweggetjes langs akkers met kurkeiken, olijfbomen, bloemen, varkens (Ibérico varken), paarden, schapen, en geiten. We zien en horen heel veel vogeltjes, waaronder bijeneters. De hop helaas niet, maar die zou hier wel kunnen zijn volgens onze routebeschrijving. We zien veel blije zwarte varkens die lekker los lopen zodat ze lekkere malse jamon iberico kunnen leveren.

We zijn van 16 tot 20 uur op pad. Daarna frissen we ons even op en gaan dan weer het centrum in om wat te eten.

Zondag 30 april

Na het ontbijt neem ik eerst nog een paar foto’s in Aracena voor we vertrekken. Het is droog en redelijk helder.

We rijden via een toeristische route naar het westen, over de A470 langs Linares de la Sierra. Hier hebben ze stenen mozaïeken als deurmatten. Voeten vegen op deze deurmatten heeft geen zin, maar het ziet er wel mooi uit. Er is ook een stierenvechtersarena op een plein midden in het dorp. De arena wordt begrensd door twee tribunes, een café en plantenbakken (!). We rijden verder langsAlajar, Almonaster en Cortegana. We stoppen onderweg als er een plek is om even de benen te strekken of als we mooie bloemen zien. We slingeren omhoog en omlaag door bossen. Als we lunchen in Cortegana begint het weer te regenen. We skippen ons middagprogramma (autotocht met wandeling boven Aroche) en gaan naar Nerva in de hoop dat het daar droog is.

Dat blijkt niet het geval. In ons hotel (Hotel Vasquez Diaz) is een trouwfeest aan de gang, inclusief karaoke op oorlogssterkte. Jippie. We vluchten naar het centrum. Daar gaan de restaurants pas om 21 uur open of serveren pas warm eten vanaf die tijd. We eten dus laat.