Spanje

Asturië en de noordkust (2015)

Reisverslag Spanje - 2015

Asturië en de noordkust

/reisverslagen/europa/spanje-asturie-en-noordkust/reisverslag/1-3-mei-2015/

Picos de Europa, Fuente Dé en Pyrenese Gemsen

Vrijdag 1 mei - De bergen in: Picos de Europa

Weer: Wisselend, veelal grijs en regenachtig.

Hotel Ayra: We slapen uit en nemen ruim de tijd om van het ontbijtbuffet te kunnen genieten. Wat een keuze!

Voor we Oviedo verlaten, maken we nog een paar mensloze foto’s van het gebouw (het is uitgestorven in het winkelcentrum vanwege de feestdag 1 mei). Om 12 uur staan echt alle hoeken en bogen op de foto.

Route: (12.00 uur) Van Oviedo naar Cangas de Onis.

Cangas de Onis / Picos de Europa: (12.30 uur) We halen veel folders en wandelroutes op bij de VVV en het informatiecentrum van de Picos de Europa.

Het is een feestdag en het lijkt of half Spanje in Cangas is. Het stroom over van de toeristen, allemaal Spaans. We zien slechts één ander stel Nederlanders (gewapend met een rugzak van de Zwerfkei).

Nadat we een hotelkamer hebben geregeld, storten we ons in een overvol restaurant op het dagmenu en een fles wijn die naar spiritus ruikt - en smaakt. Dit is een van de weinige keren dat we de wijnfles niet grotendeels leeg drinken.

Route: (16.15 uur) In de weekenden en op feestdagen mag je niet met eigen auto naar de bekende meren in Picos de Europa rijden. Dus we nemen de bus vanaf het busstation. €8 p.p. retour. De bustocht met de smalle weg, vele bochten en mooie uitzichten is op zich al een attractie. We zitten voorin in de bus en hebben prachtig uitzicht.

Picos de Europa, Lago La Ernica en Lago Enol: (17.15 uur) We maken een korte wandeling langs de twee meren. Het is grijs en kil. Op een veldje staat lage narcissen de zaak een beetje op te fleuren.

Route: (19.15 uur) Terug met de bus naar Cangas de Onis.

Cangas de Onis: (20.30 uur) Als we terug zijn in Cangas genieten we op een terras (wel veel kleren aan) van een wijntje en een kaas/hamschotel.

Overnachting: Hotel Imperion, Cangas de Onis. Het hotel ligt bij de Romaanse brug in het centrum. €84, 2 personen, inclusief ontbijt.

Het kleinste kamertje

Telefooncellen zie je nauwelijks meer in het straatbeeld tegenwoordig. Iedereen heeft een mobiele telefoon. Daar wordt in ieder geval van uit gegaan. Des te verrassender vind ik het dat in de luxe hotels waar we verblijven telefoons zijn geïnstalleerd in de wc’s van de hotelkamers. Kennelijk gaat men er niet van uit dat je je mobiel meeneemt naar het kleinste kamertje. Terwijl het aantal mobiele telefoons dat waterschade oploopt doordat ze in de wc zijn gevallen het tegendeel lijkt te bewijzen.

Levert een telefoon in de wc een extra * op in de ranking? Wordt het als extra service gezien dat je direct kunt bellen als je geconfronteerd wordt met een lege rol wcpapier? Waarom?

Wie het antwoord weet, mag ons een berichtje sturen. We zijn benieuwd!

Zaterdag 2 mei - Wandelen op grote hoogte

Weer: Het is fris, bewolkt, met af en toe een buitje en het waait stevig.

Route: (10.00 uur) We nemen de bus vanuit Cagnas de Onis naar Picos de Europa / Lagos de Covadonga. Koeien op de weg veroorzaken vertraging en een mooi schouwspel.

Picos de Europa: (11.0 uur) We lopen een andere wandelroute dan gisteren. We gaan via route 5 naar Mirador del Rey. Dan lopen we deels dezelfde weg terug tot we route 2 kruizen. Deze nemen we terug door de bergen naar de meren Lago La Ernica en Lago Enol. We zien onderweg veel weides, heel veel koeien, kleine stenen huisjes en heel veel bloemetjes. Madelief, paardenbloem, pinksterbloem, gentianen, anemonen, narcis, hepetica’s, orchidee, viooltjes, wolfsmelk, globularia (paarse balletjes), scilla en erythronium (soort bostulpje). Vooral het deel van route 2, net nadat we route 5 hebben verlaten, is zeer bloemrijk. Mooi stuk!

(14.30 uur) We lunchen in een restaurantje bij Lago La Ernica en nemen het dagmenu (€11, inclusief een fles rode wijn). We lopen via het informatiecentrum, waar we de namen van alle bloemetjes die we gezien hebben checken en opzoeken, terug naar de bus.

Route: (17.15 uur) De bus vanuit Picos de Europa terug naar Cagnas de Onis.

Cangas de Onis: (18.00 uur) Op het kleine terras van onze hotelkamer lezen en schrijven we wat tot het tijd is voor een kop koffie op een terras.

Overnachting: We overnachten weer in Hotel Imperion, Cangas de Onis.

Zondag 3 mei - Met de kabelbaan bij Fuente Dé, Pyrenese Gemsen in de sneeuw

Weer: Bewolkt, winderig, fris

Route: We rijden over een mooie route langs de westkant van Picos de Europa naar Fuente Dé. We komen over en langs: N625, N621, Puncto del Ponton, Santa Marina de Valdeon, Portilla de la Reina en Potes. We rijden over een slingerweg door de bergen, langs een rivier en over een bergrug. Het hoogste punt dat we passeren is 1500 m.

Fotospot Fuente Dé: We willen lunchen in Fuente Dé en hebben ons daar meer van voorgesteld dan het blijkt te zijn. Het is kaler, kleiner en minder toeristisch dan we verwachten. Er is een parador (oogt kil en ongezellig) en een cafetaria bij het beginpunt van de kabelbaan.

Na een simpele pizza in het ongezellige cafetaria nemen we de kabelbaan naar boven de bergen in. We gaan van ongeveer 1100m naar 1970m hoogte. Boven ligt sneeuw, waait het hard en is het echt koud. Eerst is het helder en hebben we mooie uitzichten. De rondwandeling die er moet zijn, is onvindbaar. Verborgen onder de sneeuw. Wij lopen over een rand naar een hoger gelegen deel, weg van de andere mensen en gillende kinderen. We zien o.a. twee Pyrense gemsen (Rupicapra pyrenaica / Rebeco) in de sneeuw, vóórdat de wolken binnentrekken en we niets meer zien. Noppes nada niets. Alles is wit. Rest ons niets anders dan de kabelbaan weer naar beneden te nemen.

Route: Fuente Dé – Potes

Potes: Omdat Fuente Dé zo treurig en verlaten is, zoeken we een hotel in Potes: Hotel Valdecoro.

Gewapend met onze e-books gaan we in Potes op zoek naar een terras. De terrassen zijn inmiddels leeg. De Spaanse families hebben de lunch afgerond en zijn kennelijk allemaal weer richting huis vertrokken. Na een korte wandeling door het dorp, vinden we een restaurant die ons op Hollandse tijden wel een diner wil serveren. We eten dus op tijd en gaan dan terug naar ons hotel.

Overnachting: Hotel Valdecoro, Potes. €63, inclusief ontbijt.