Schotland

Schotland - Isle of Skye (2016)

Reisverslag Schotland - 2016

Schotland - Isle of Skye

/reisverslagen/europa/schotland-isle-of-skye/reisverslag/16-18-oktober-2016-isle-of-skye/

Isle of Skye

Zondag 16 oktober

Weer: Bij ‘The Storr’ is het zonnig en staat er een stevige wind. Rond lunchtijd trekt het dicht en begint het te regenen. Gelukkig wordt het rond 4 uur weer droog en hebben we prachtig licht en regenbogen als we bij ‘The Fairy Pools’ zijn.

Onze route vandaag is: Broadford, Portree, The Storr, Portree, Sligachan, Carbost en terug naar Portree.

Stops:

• The Old Man of Storr (langs de 855/885 naar Staffin)
  • Watervalletjes bij de brug bij Sligachan
  • Carbost (waar de Talisker whiskey-distilleerderij gesloten is op zondag)
  • Fairy Pools (langs de weg van Carbost naar Glenbrittle)

The Old Man of Storr is qua landschappen één van de hoogtepunten, letterlijk en figuurlijk, op de Isle of Skye.
Parkeren lukt nog net, we zijn niet de enigen die dit een mooie plek vinden en we waren zeker niet de eerste. Het wandelpad naar boven wijst zich vanzelf, maar jammer genoeg kunnen we geen echte rondwandeling maken.

Bij de brug bij Sligachan komen we Jody Zwezerijn met nog 3 fotomaatjes tegen. Wouter kent Jody van een paar foto-trips, en wist dat ze ook op de Isle of Skye zou zijn. Maar elkaar tegenkomen is dan toch best wel toevallig!
Er staat weinig water in de rivier, dus qua fotografie valt het Wouter wat tegen.

In de middag hadden we in Carbost een rondleiding willen doen in de Talisker whiskey-distilleerderij. Maar helaas, die blijkt op zondag gesloten te zijn.
Daarom besluiten we naar de Fairy Pools te gaan, één van de andere locaties waar Wouter graag naar toe wil om te fotograferen.
In onze regenkleding vertrekken we vanaf de auto naar de watervallen, maar al snel kan alles weer uit en wordt het droog en een beetje zonnig. We zien de watervallen met mooi licht, zo aan het eind van de middag.

In de schemer rijden we richting Portree en ons hotel blijkt toch niet ‘in’ Portree te liggen, zoals booking.com ons heeft doen geloven. We moeten nog ongeveer 8 km naar het westen. Het is al echt donker als we via een landweggetje ons hotel bereiken; een prachtig landhuis gelegen aan een meer.

We overnachten in het Skeabost House, Portree (Isle of Skye).

Maandag 17 oktober

Weer: Bewolkt, maar wel bijna de hele dag droog. Bij Neist Point waait het heel hard.

Onze totale route vandaag is: Skeabost, Portree, Sligachan, Carbost, Talisker Beach, Dunvegan, Neist Point, Dunvegan, Skeabost, Uig.

Stops:

• Genieten van ons luxe hotel met een kop koffie in de lounge
  • Talisker Beach
  • Talisker Distillery (whiskey)
  • Dunvegan Castle (Zowel het kasteel als de tuinen zijn helaas na 15 oktober gesloten. We zien niets.)
  • Neist Point (vuurtoren op meest westelijke punt van het eiland; We komen Jody voor de tweede keer tegen).

In de ochtend gaan we meteen naar de Talisker Distillery voor de rondleiding. Ook die blijkt echter populair te zijn, we moeten kaartjes kopen voor anderhalf uur later.
Daarom stappen we maar in de auto, en rijden we naar de Talisker beach (of Fiskavaig Bay), waar we ons vermaken met foto's maken van de baai, waar het eb is en er dus mooie structuren in het zand zijn te zien.

De rondleiding is niet al te lang, maar wel leuk en leerzaam. Ik vind de whiskey die we op het einde mogen proeven niet echt lekker.
Maar Wouter koopt in de bijbehorende winkel nog een fles Talisker Skye met bijpassend glas (om er thuis achter te komen dat diezelfde fles bij de Gall & Gall maar liefst 10 euro goedkoper is :-( ).

Bij Dunvegan Castle hebben we weer een domper: het kasteel is precies vanaf gisteren (15 oktober) gesloten voor het winterseizoen. Balen, net een dag te laat!

Na enige twijfel, gezien de tijd en de te rijden afstand, besluiten we toch om naar Neist Point te rijden. Een fotogenieke plek met een vuurtoren op het meest westelijke puntje van Isle of Skye.
Ook daar zijn we niet de enigen, en komen we Jody en mede-fotograferen nog een keer tegen.
De zonsondergang is jammer genoeg niet heel speciaal.

Onze overnachting is dit keer in The Cow Shed, Uig (Isle of Skye).

The Cowshed is een hostel met houten 'hutjes' op de achterliggende heuvel, waar je met 2 personen kan overnachten. Het is klein, maar wel met eigen klein keukentje, kleine badkamer, bed en ruime bank.
We hebben er uitzicht op zee en over de haven van Uig.

Dinsdag 18 oktober

Weer: We beginnen de dag helder en droog. Bij Quiraing regent het en is het ruig winderig en druilerig weer. Daarna afwisselend wolken, regen en zon.

Route Uig, langs de kustweg via het noorden naar het oosten. Langs Fairy Glen, Staffin, Quiraing, Kilt Rock, Portree, Sligachan, Broadford, Kyle of Lochalsh, Eilean Donan Castle, Shiel Bridge, Camban.

• Fairy Glen
  • Quiraing
  • Kilt Rock
  • Eilean Donan Castle

Fairy Glen is ook weer een tip van de collega van Wouter. We overnachten er in de buurt, dus we zijn er 's morgens met prachtig ochtendlicht.
Het is een bijzondere plek, maar bijzondere, met gras overgroeide, natuurlijke pyramides.
Ook de typische Schotse Blackface schapen zijn leuke portretmodellen.

Helemaal via de noordkust rijden we naar Quiraing. Dit is één van de andere hoogtepunten op landschapsgebied op de Isle of Skye.
We hebben er Schots weer: regen, bewolking en af en toe ineens een zonnetje. Voor de foto's doet dit het wel goed.

Onze tijd op Isle of Skye zit er intussen al weer op. We gaan weer naar het vaste land, waar we naar Eilean Donan Castle willen gaan. Van Jody krijgen we nog een goede tip voor een mooie foto-locatie, zodat we in de schemer het kasteel mooi kunnen vastleggen.

We overnachten in Cluanie Inn (Camban).
Dit is eigenlijk noodgedwongen, omdat Wouter graag de zonsondergang bij Eilean Donan Castle wil fotograferen, dus daar moeten we iets in de buurt zien te vinden. En dit blijkt het enige betaalbare hotel in de buurt te zijn.
We slapen in een soort bijgebouw, waar de verwarming kapot lijkt te zijn, zodat het flink kleumen is op de slaapkamer. De volgende ochtend vertellen we dit, en blijkt het mankement in een paar tellen opgelost...