Spanje

Sevilla en omgeving (2017)

Reisverslag Spanje - 2017

Sevilla en omgeving

/reisverslagen/europa/spanje-sevilla-en-omgeving/reisverslag/6-8-mei-2017/

Sevilla - stadstour en Metropol Parasol

Zaterdag 6 mei

Onze eerste dag in Sevilla begint chaotisch. We ontbijten op een terras vlakbij ons hotel. We zitten heerlijk in de zon. Er gaat alleen van alles mis met de bediening en de keuken, zodat het heel lang duurt voor we ons ontbijt hebben. We lopen pas om half 12 de stad in om aan de stadswandeling te beginnen.

Het is vandaag prachtig weer, beetje wolken en 24-30°C. We volgen een stadswandeling die in onze reisgids staat door de wijken El Arenal en Triana. We komen langs mooie pleinen, gebouwen, kerken en langs de rivier.

Na de lunch vluchten we voor de hitte en gaan naar het Museo de las Bellas Artes (gratis voor inwoners van de Europese Unie). Na een drankje en klein hapje (avondeten) op een terras halen we Wouters fototoestel en statief op om naar Metropol Parasol te gaan: een soort kunstwerk/bouwwerk op een plein, gemaakt van hout, wat lijkt op enorme champignons of parasols. We zijn er van ongeveer 21.15 tot 0.00 uur en vooral Wouter gaat helemaal los met zijn fototoestel.

Zondag 7 mei

We hebben vandaag zowaar de wekker gezet: 8.30 uur. We ontbijten weer op Plaza Alameda, vlakbij het hotel. Lekker buiten in de zon. Het is een stuk rustiger dan gisteren en ‘onze’ man (de kelner) heeft alles onder controle.

We hebben in het hotel een ticket gekocht voor de hop-on-hop-off bus (€20 p.p.) en stappen rond 10.30 uur op de bus. Via koptelefoons krijgen we een toelichting op waar we langs rijden. Wij stappen uit bij Plaza de España om van daar naar het El Alcazar te lopen. Daar staat al een lange rij mensen te wachten voor de ingang. Zij hadden duidelijk hetzelfde idee als wij: voor de lunch het paleis bezoeken. Als we binnen zijn, herkennen we het. We blijken hier ongeveer 17 jaar geleden ook al te zijn geweest (in 2000). Geeft niets. Het is weer prachtig. Het oude Moorse in Mudéjar architectuur, het kasteel van onder andere keizer Karel V (16e eeuw) is opnieuw indrukwekkend met de overdaad aan versieringen en grafische patronen in de tegels.

Na El Alcazar lopen we door de wijk bij de kathedraal en zoeken we een plek om te lunchen. Die vinden we in de buurt bij de stierenvechtersarena. Inderdaad niet bepaald in de buurt van de kathedraal. De terrasjes waren of vol of de tafels waren gereserveerd. De Sevillanen gaan op zondag met de hele familie uit eten. De heren strak in het pak en de dames in mooie jurken. Wij zijn duidelijk herkenbaar als toerist.

Na de lunch ‘hoppen’ we weer op de bus en rijden we opnieuw naar Plaza de España om daar opnieuw uit te stappen. Nu om het park van de Spaans Amerikaanse wereldtentoonstelling van 1929 te bekijken. Het is inmiddels 37 °C. Eigenlijk te heet om in de zon te zijn. Wij verplaatsen ons van schaduw naar schaduw door het park langs de bouwwerken: Plaza de España, fonteinen met spuitende kikkers en Plaza Americana.

Dan zijn we oververhit en stappen we de bus weer in. We koelen af onder het afdak, bovenin de bus. Wind en schaduw. Heerlijk. We laten ons lekker rondrijden en luisteren naar de muziek en toelichting op de koptelefoon.

We stappen nog 1x uit. In de wijk Macarena, bij de kerkLa Macarena. Mooi kleurig gebouw met een beeld van la Macarena, waar je (heel speciaal!) achterlangs mag lopen.

We vermaken ons de rest van de middag (het is al na 18 uur) op het terras met een biertje, een cocktail en een klein Mexicaans hapje. Lekker rustig. Het lijkt wel vakantie ;-)

Maandag 8 mei

We besteden de ochtend nog nuttig met een ontbijtje op het terras (in de schaduw, omdat het in de zon te heet is), koffie met taart, winkelen en een ijsje eten. En we lopen nog eens langs de champignons van Metropol Parasol. Nu zien we deze enorme houten constructie met blauwe lucht als achtergrond. En dat ziet er heel anders uit dan in het donker.

We halen onze tassen op bij het hotel en nemen een taxi naar het vliegveld. Daar vliegen we om 17 uur met Ryan Air terug naar Eindhoven.